Metaverse je vedno večji. Komisija je julija 2023 predstavila strategijo EU za virtualne svetove in splet 4.0. Oglejte si, kako je videti in kaj pomeni.
Metaverse je vedno večji. Komisija je julija 2023 predstavila strategijo EU za virtualne svetove in splet 4.0. Oglejte si, kako je videti in kaj pomeni.
Razširjena resničnost,Navidezna resničnost,Razvoj programske opreme,Razvoj spletnih rešitev
Osnovno,Vmesno,Napredno
Evropska unija
EU pobuda
Odkar je Facebookov čudežni otrok Mark Zuckerberg začel govoriti o "metaverseju", stvari ne mirujejo. Toda kaj točno to je? Ta beseda se uporablja za opis popolnoma uresničenega digitalnega sveta, ki obstaja zunaj tistega, v katerem živimo. Če želite, si predstavlja nov, bolj interaktiven in celo resničen internet - internet, kjer lahko srečate svoje prijatelje kjer koli na svetu, začnete pogovor s komer koli, se sprehodite po kraju, ki ste si ga vedno želeli obiskati. Ali pa spoznajte svoje najljubše umetnike in se preizkusite v igranju z njimi v živo na odru?
V resničnem svetu morda (še) ne moremo potovati na en mah, vendar je to mogoče v metaverseju. Virtualni svetovi se res vedno bolj uveljavljajo: postajajo tudi vse bolj izpopolnjeni, z jasnejšimi podobami in avatarji, ki so podobni resničnim ljudem. Evropska komisija ocenjuje, da bo do leta 2030 vse več ljudi dnevno uporabljalo metaverse - to je nova vrsta digitalnega prehoda z novimi izzivi in novimi priložnostmi.
Internet se izredno hitro razvija. Pri spletu 3.0 ali tretji generaciji interneta so glavne značilnosti našega spletnega okolja zasnovane na odprtosti, decentralizaciji in opolnomočenju uporabnikov. Splet 4.0, naslednji korak v iteraciji, nam omogoča, da gremo še dlje - povezuje digitalne predmete s fizičnimi, združuje navidezna okolja z resničnimi ter omogoča okrepljeno interakcijo med ljudmi in stroji na način, ki ga do zdaj še nismo videli. Izzivi ostajajo, vendar so priložnosti prav tako velike in segajo čez vse sektorje. Digitalizacija je ključno gonilo konkurenčnosti EU, splet 4.0 pa kot glavni tehnološki prehod odpira vrata v "brezhibno povezan, inteligenten in poglobljen svet". Globalni trg virtualnih svetov bo po ocenah zrasel s 27 milijard evrov leta 2022 na več kot 800 milijard evrov do leta 2030.
V medicini virtualni svetovi študentom medicine in usposobljenemu osebju omogočajo, da preizkusijo, kako se odzvati v nujnih primerih, in izvajajo inovativne operacije, ne da bi pri tem dejansko ogrožali pacienta. To pomeni manj možnosti za kirurške zaplete in omogoča natančnejšo diagnozo. Poglejte dobesedno katero koli področje - virtualni svetovi nam lahko pomagajo doseči rešitve, ki so morda predrage za uporabo ali preveč nevarne, da bi jih preizkusili v resničnem življenju. 3D modeli lahko odražajo učinke globalnega segrevanja, kar znanstvenikom pomaga pri razumevanju ključnih problemov podnebnih sprememb in pri njihovem blaženju. Virtualni svetovi lahko prispevajo tudi k manjši porabi energije, materialov in virov v industrijskih sektorjih. V proizvodnji lahko virtualni svetovi do leta 2025 za polovico zmanjšajo ogljični odtis industrije. Tudi v izobraževanju so možnosti neskončne: učitelji in učenci lahko sodelujejo v bolj interaktivnem učnem procesu, ki krepi izkušnje in pospešuje njihovo razumevanje sveta in predmetnega področja.
Metaverse in tesnejše povezovanje našega fizičnega in virtualnega sveta bo zagotovo vplivalo na način, kako živimo in delamo drug z drugim, ter prineslo vrsto potencialnih težav, pa tudi priložnosti. Evropska komisija je 11. julija 2023 izdala sporočilo za javnost, v katerem je napovedala sprejetje nove strategije o spletu 4.0 in virtualnih svetovih ter vizijo, ki ne bo le pospešila naslednjega tehnološkega prehoda, temveč tudi zagotovila "odprto, varno, zaupanja vredno, pošteno in vključujoče digitalno okolje za državljane EU, podjetja in javne uprave".
Cilj te nove strateške vizije je videti splet 4.0 in metaverse kot prostore, ki odražajo temeljne vrednote in načela EU, ter okolja, v katerih v celoti veljajo človekove pravice ljudi in v katerih lahko podjetja EU uspevajo. Strategija Komisije je usklajena z drugimi ključnimi pobudami in strateškimi vizijami EU, kot so cilji digitalnega desetletja in program politike, ter bo podpirala vrsto ukrepov in prednostnih nalog, da bi Evropa (in njeni virtualni svetovi) postala primerna za digitalno prihodnost.
Ključna prednostna naloga strategije je opolnomočiti ljudi in jim omogočiti dostop do spretnosti, ki spodbujajo ozaveščenost, kritično mišljenje in sposobnost ocenjevanja informacij, ter ustvariti bazen nadarjenih strokovnjakov za virtualni svet. Strokovnjaki za metaverse so ključnega pomena za oblikovanje virtualnih svetov, ki bodo delovali za vse državljane EU: Komisija bo skupaj z državami članicami vzpostavila nabor nadarjenih, da bi podprla razvoj spretnosti (kot so programi, namenjeni ženskam in dekletom, financirani prek programa DIGITAL Europe, ali programi za podporo ustvarjalcem digitalnih vsebin prek programa Ustvarjalna Evropa).
Cilj strategije Komisije je pomagati podjetjem in jih podpirati pri čim boljšem izkoriščanju metaprostora, da bi zagnali in razširili industrijski ekosistem Web 4.0 po vsej EU, ki bi temeljil na odličnosti in odpravljal razdrobljenost. Evropska unija trenutno nima takšnega ekosistema EU, ki bi združeval vse akterje v celotni vrednostni verigi virtualnih svetov in spleta 4.0. Predlagano partnerstvo za virtualne svetove, ki se financira prek programa Evropske unije Obzorje Evropa, bi se lahko začelo izvajati od leta 2025, da bi spodbujalo odličnost in kakovost raziskav ter prispevalo k razvoju časovnega načrta za virtualne svetove. Digitalni ustvarjalci in mediji EU bodo prav tako dobili pomoč in sredstva za preizkušanje novih orodij, izboljšanje dialoga in sodelovanja med razvijalci in industrijskimi uporabniki ter razvoj regulativnih peskovnikov za splet 4.0 in virtualne svetove.
Podpora družbenemu napredku in razvoj virtualnih javnih storitev, ki bodo ustrezale priložnostim, ki jih ponuja metaverse in jih tudi izkoristile, je še ena prednostna naloga nove strategije EU. To se že kaže v naložbah EU v okviru velikih pobud (kot so Destination Earth (DestinE), lokalni digitalni dvojčki za pametne skupnosti ali evropski digitalni dvojček oceana, ki raziskovalcem omogočajo napredek v znanosti, industriji razvoj natančnih aplikacij, javnim organom pa sprejemanje odločitev na podlagi javnih politik. Komisija uvaja dva nova javna vodilna digitalna dvojčka: "CitiVerse", potopitveno urbano okolje, ki se lahko uporablja za načrtovanje in upravljanje mest, ter evropski virtualni človeški dvojček, ki bo repliciral človeško telo za podporo kliničnim odločitvam in osebnemu zdravljenju.
Cilj nove strategije EU je oblikovati svetovne standarde za odprte in interoperabilne virtualne svetove in splet 4.0 ter zagotoviti, da v njih ne bo prevladovalo nekaj velikih akterjev, ki bi pustili vse druge v ozadju. Komisija namerava izboljšati sodelovanje med zainteresiranimi stranmi na področju upravljanja svetovnega interneta in spodbujati razvoj standardov spleta 4.0, ki so v skladu z našimi temeljnimi vrednotami in načeli EU.
Strategija temelji na delu Evropske komisije na področju virtualnih svetov ter posvetovanjih z državljani, akademiki in podjetji. Komisija je med februarjem in aprilom 2023 gostila evropsko skupino državljanov za virtualne svetove in 150 naključno izbranih državljanov pozvala, naj oblikujejo priporočila o viziji, načelih in ukrepih za zagotovitev, da bodo virtualni svetovi v EU pravični in primerni za ljudi. Na podlagi njihovih 23 priporočil so bili oblikovani posebni ukrepi, vključeni v strategijo o spletu 4.0 in virtualnih svetovih. Evropska komisija je 14. septembra 2022 ustanovila industrijsko koalicijo za virtualno in razširjeno resničnost, ki združuje industrijo in oblikovalce politik s skupnim ciljem.
Oglejte si tudi novo poročilo Skupnega raziskovalnega središča Evropske komisije, v katerem so pojasnjene priložnosti in spremembe, ki jih lahko naslednja generacija virtualnih svetov prinese v različnih sektorjih, kot so izobraževanje, proizvodnja, zdravstvo in javne storitve.