OECD je objavil Digital Education Outlook 2021: letno poročilo, v katerem ocenjuje, kako lahko uporaba novih tehnologij v razredu prinese ugodne rezultate za učence in učitelje.
OECD je objavil Digital Education Outlook 2021: letno poročilo, v katerem ocenjuje, kako lahko uporaba novih tehnologij v razredu prinese ugodne rezultate za učence in učitelje.
Umetna inteligenca,Bločne verige,Robotika,Razširjena resničnost,Navidezna resničnost,Strojno učenje,Digitalne veščine
Osnovno,Vmesno,Napredno
Evropska unija
Mednarodna pobuda
Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj (OECD) je objavila napoved digitalnega izobraževanja za leto 2021: V tem dokumentu je predstavljen razvojni načrt za digitalno izobraževanje in izobraževanje za Evropo: premikanje meja z umetno inteligenco, veriženjem podatkovnih blokov in roboti. Poročilo obravnava, kako lahko te pametne tehnologije spremenijo izobraževanje v razredu ter podprejo upravljanje izobraževalnih organizacij in sistemov. Umetna inteligenca, veriženje blokov in roboti imajo velik potencial, da pospešijo razvoj Evrope in podprejo izobraževanje naslednje generacije strokovnjakov. Izobraževanje je močno nasičeno s podatki, ki jih je mogoče optimizirati in analizirati za spodbujanje teh sistemov - z uporabo novih rešitev pa je mogoče posodobiti učilnice in izobraževalne ustanove ter zagotoviti njihovo večjo dovzetnost za prihodnje inovacije.
Pandemija Covid-19 je poskrbela za prenos učenja in poučevanja na digitalno področje ter pospešila sedanji prehod na inovativno digitalno izobraževanje. To nam je sicer pokazalo, da si tehnologija zasluži večjo prisotnost v izobraževanju, vendar je izpostavilo tudi nove pomisleke, kot sta utrujenost od zaslona in nadaljnje povečevanje vrzeli med tistimi, ki nimajo sredstev za digitalno učenje in podpore za samostojno učenje. Sodelovanje učencev je ključnega pomena za uspeh poučevanja, zato ostajajo odprte možnosti za nove tehnologije, ki lahko ocenijo sodelovanje in razvijejo individualne učne načrte za spodbujanje zanimanja in dovzetnosti pri pouku.
Poročilo jasno navaja, da morajo šole izkušnje, pridobljene v preteklem letu, uporabiti za ugotavljanje vrzeli in odkrivanje digitalnih rešitev za izboljšanje svoje izobraževalne ponudbe. Dve leti pred pandemijo je raziskava OECD TALIS pokazala, da je le polovica učiteljev omogočala pogosto uporabo tehnologije v projektih učencev. V sedanjih razmerah je pričakovati, da se bo vse več učiteljev usmerilo v digitalne inovacije: saj tehnologije ni mogoče optimizirati za učenje, ne da bi bili učitelji v središču tega procesa. Najbolj neposreden vpliv pa bo verjetno imela usklajena uporaba tehnologij v razredu. Vključevanje digitalne tehnologije in inovacij v izobraževanje učiteljem omogoča, da prejemajo in zagotavljajo povratne informacije v realnem času, pomaga pa jim tudi pri obvladovanju prehodov med različnimi nalogami in učnimi pristopi.
Vsa tri področja tehnologije, ki so v tem poročilu opredeljena kot bistvena za izobraževanje, lahko prispevajo k preoblikovanju naših izobraževalnih sistemov. Omogočanje naslednji generaciji strokovnjakov, da z uporabo tehnologije pri pouku in v projektih pridobijo digitalne spretnosti, bo prispevalo k zagotavljanju dolgoročnega in trajnostnega dotoka digitalno prilagodljivih delavcev. Pomagalo bo tudi premostiti digitalni razkorak na podlagi socialno-ekonomskega statusa, invalidnosti in učnih okolij. Z uvajanjem tehnologije v razred in vključevanjem rešitev v učenje bodo učenci, ki bi potencialno potrebovali več podpore v smislu poučevanja ali fizičnih sredstev za učenje, odpravili nekatere od teh ovir, kar bo na koncu ustvarilo bolj enakopravno delovno silo.
Umetna inteligenca
Umetno inteligenco v izobraževanju že uporabljajo samostojni učenci v okviru simulacij, iger in orodij za razširjeno/virtualno resničnost (AR/VR). Vendar pa obstaja možnost, da se rešitve umetne inteligence še bolj vključijo v obsežne izobraževalne strategije. Danes se umetna inteligenca uporablja za prepoznavanje, kaj učenci znajo, kako lahko napredujejo - in kako jim lahko najbolje pomagamo. Ker je umetna inteligenca učiteljem v učilnicah vedno bolj dostopna, se je pokazalo, da lahko pomaga pri načrtovanju pouka in označevanju, kje bi bila pomoč za določene učence še vedno potrebna, pa tudi pri ocenjevanju nalog in ugotavljanju vrzeli v sodelovanju. Umetna inteligenca lahko učenje naredi ne le bolj zanimivo in zabavno, temveč lahko spodbuja tudi nove učne metode in jih postavlja v ospredje. Sistematizacija umetne inteligence v šolah lahko zavira splošno prevladujoči pristop k poučevanju, ki je "univerzalen", in uporaba računalniških sistemov na ta način lahko učencem ponudi učne naloge, ki so najbolj primerne za trenutno stopnjo razvoja.
Učitelji sami imajo lahko neposredne koristi od vključevanja računalniških sistemov umetne inteligence v šole - zato je njihovo sodelovanje pri oblikovanju teh sistemov bistveno, da bi zagotovili, da bodo lahko izkoristili prednosti. Učiteljem so lahko na voljo jasne povratne informacije, katerih ročno ugotavljanje bi bilo zamudno, na primer o tem, s katerimi deli nalog imajo učenci težave in da bi jim bilo morda treba nameniti več časa pri pouku. Poleg tega lahko igrifikacija učenja pomaga učiteljem razviti nove zabavne učne pristope za učence, kar poveča zanimanje in zavzetost za teme, ki bi sicer lahko veljale za zahtevne za poučevanje.
Roboti
Roboti v razredu lahko učiteljem nudijo pomoč, ki bi jo težko pridobili na druge načine; trenutno se roboti uporabljajo za navduševanje otrok nad predmeti STEM in za podporo poučevanju določenih tem. Če ima en učenec ali skupina učencev težave pri temi, ki jo obvlada večina razreda, bo robot omogočil več priložnosti za delo na področjih, ki jih potrebujejo, manjši sklopi pa bodo lahko razvijali spretnosti v svojem tempu. Trenutno ni večjih komercialnih načrtov za uporabo robotov v formalnih izobraževalnih ustanovah, vendar njihova fizična in socialna narava spodbuja interakcijo z učenci, ki izboljšuje rezultate.
Roboti v izobraževalnih sistemih lahko zagotovijo tudi dodatno pomoč in podporo učencem s posebnimi potrebami ali učnimi težavami - ne le učencem, temveč tudi učiteljem. Uporaba robotov v kombinaciji z umetno inteligenco lahko učencem s posebnimi potrebami nudi večjo učno podporo in jim omogoči čas za delo na temah, na katere bi se morali osredotočiti. Poleg tega bodo učitelji imeli koristi od rešitev, ki razlagajo signale rok, govorico telesa in druge dejavnike, kar jim bo pomagalo pri poučevanju in zagotovilo, da nobena potreba učenca ne bo ostala brez odgovora.
Blockchain
Blockchain lahko ustvari interoperabilna digitalna pooblastila, ki jih nadzorujejo uporabniki, s čimer je nadzor nad tem, kako upravljajo svoje podatke in potrdila, v celoti v rokah uporabnikov teh rešitev. Z veriženjem blokov lahko vseživljenjsko učenje postane bolj razširjena in sprejemljiva možnost za učence ter podpira bolj tekoč in dostopen trg dela. Pandemija je jasno pokazala, da je dostop do varnih, digitalno prenosljivih podatkov in zaupanja vrednih virov bistvenega pomena. Zato veriženje blokov kot rešitev učečim se daje možnost, da se vključijo v sistem, ki ga vidno prevzemajo institucije po vsem svetu, zaradi česar je sodelovanje v novih sistemih še toliko bolj privlačno.
Opozoriti je treba, da so lahko stroški vzpostavitve in delovanja omrežij veriženja blokov visoki, zato lahko zasebne rešitve postanejo redkejše. Vendar pa to ustvarja potencialno prednost, saj bi lahko javna omrežja veriženja blokov postala norma, ki bi omogočala dostop do izobraževalnih sistemov in možnosti vseživljenjskega učenja, ki jih številni državljani v preteklosti niso imeli.
V tem poročilu je mogoče najti številne koristne uporabe pametnih tehnologij v izobraževalnih sistemih, smernice pa niso namenjene le učiteljem, temveč tudi oblikovalcem politik, izobraževalnim ustanovam in celo zasebnim organizacijam, ki želijo uvesti rešitve. Zamisli, navedene v poročilu, jasno kažejo, kako lahko pametne tehnologije uporabimo za pospeševanje učenja in vključevanja v šolah ter upravljanje učnih načrtov na način, da se digitalna tehnologija v razredu uporablja za pomoč učencem in učiteljem pri doseganju najboljših rezultatov.
© Gorodenkoff - stock.adobe.com