O strategiji
Digitalna tehnologija/specializacija
Umetna inteligenca,Digitalne veščine
Stopnja digitalnih veščin
Leta 2019 je bila sprejeta nacionalna strategija za umetno inteligenco „AI Portugal 2030“, ki jo usklajuje portugalska pobuda za spodbujanje digitalnih znanj in spretnosti INCoDe.2030. Cilj strategije je spodbujati in mobilizirati družbo na splošno za poučevanje in raziskave, inovacije ter razvoj proizvodov in storitev, ki jih podpirajo tehnologije umetne inteligence.
Splošni cilji strategije, ki jih je treba doseči do leta 2030:
- Dodana gospodarska rast: Pomemben prispevek h gospodarski rasti z dodano vrednostjo, ki jo prinašajo tehnologije umetne inteligence.
- Znanstvena odličnost: Okrepitev vodilnega položaja v temeljnih in uporabnih raziskavah umetne inteligence na portugalski akademiji (univerzah, politehnoloških šolah in raziskovalnih ustanovah), ki se meri glede na učinek objave, mednarodno vodstvo in sodelovanje.
- Človekov razvoj: Občutno povečati usposobljenost delovne sile, zlasti na področju tehnoloških kvalifikacij, hkrati pa spodbujati vključevanje in ozaveščenost na vseh ravneh izobraževanja.
S temi cilji je cilj tudi znatno povečati število in obseg podjetij na področju umetne inteligence, ki temeljijo na znanju, ter spodbujati znatna prizadevanja na področju raziskav in razvoja ter okrepiti sodelovanje med akademskimi krogi, podjetji in javnim sektorjem. Cilj strategije je povečati ozaveščenost o zmogljivostih umetne inteligence v podjetjih in družbi ter zagotoviti etično uporabo umetne inteligence, ki spoštuje demokracijo, zasebnost, varnost, enake pravice, preglednost in pravičnost.
Strategija temelji na štirih glavnih medsebojnih procesih:
- Portugalska je zelo privlačna za mlada podjetja in mednarodne proizvodne enote, kar bi bilo mogoče še izboljšati. Te enote delujejo v različnih panogah, za skupni izvoz pa potrebujejo specializirano programsko opremo umetne inteligence in visokotehnološke naprave. Sodelovanje z akademskim svetom se povečuje na dveh področjih: skupno raziskovalno zajetje (skupni projekti in CoLabs) in seznam kvalifikacij.
- Razvoj tega ekosistema bo spodbudil višje ravni inovacij za veliko število podjetij in organizacij, vključno z zagonskimi podjetji, MSP in vladnim sektorjem, in sicer prek poslovnega mreženja in platform za sodelovanje z akademskim svetom. Te platforme vključujejo cevovode umetne inteligence na zahtevo in vozlišča za digitalne inovacije. Pričakovani rezultati vključujejo povečanje števila patentov in rast podjetij, ki temeljijo na inovacijah.
- Raziskovalni potencial na področju umetne inteligence in na drugih področjih se bo povečal zaradi večjega deleža zasebnih naložb in dodane vrednosti, ki jo ustvarjajo izzivi, ki jih prinašajo inovativna podjetja. Raziskovalci bodo imeli tudi vizijo prihodnosti umetne inteligence kot temeljnega znanstvenega področja. Pričakovani rezultati so večja privlačnost talentov na področju raziskav (in posledično strokovno nadarjeni), večji vpliv znanstvenih publikacij in večja sposobnost za pridružitev mednarodnim raziskovalnim mrežam odličnosti. Ti znanstveni rezultati pa bodo koristili proizvodnim sektorjem.
- Akademiki bodo v sodelovanju z industrijo povečali svoje zmogljivosti in razvili različne ravni kvalifikacijskih programov na področju umetne inteligence in povezanih področjih. Druge izobraževalne ustanove, ki delujejo na različnih ravneh izobraževanja, bodo prav tako motivirane za naložbe v kvalifikacije, prekvalifikacijo in vseživljenjsko učenje, s čimer se bodo spodbujale prilagojene kvalifikacije. Posledično bo Portugalska zvišala raven kvalifikacij in stopnjo zaposlovanja, ki temelji na znanju.
Kvalifikacije in specializacija sta ključni osi za razvoj inovacij, ki temeljijo na umetni inteligenci, in gospodarstva na Portugalskem. Strategija ne priznava le potrebe po izboljšanju znanj in spretnosti na področju umetne inteligence, temveč tudi podpiranja znanj in spretnosti, kot je podatkovna znanost.
Poudarek na ciljih, povezanih z znanji in spretnostmi:
- Krepitev spretnosti in zmogljivosti javnega sektorja v zvezi z umetno inteligenco in podatkovno znanostjo.
- Povečati skupno število človeških virov, kvalificiranih na področju IKT na splošno in zlasti na področju umetne inteligence, na različnih ravneh izobraževanja, vključno s kratkimi cikli za začetno usposabljanje in usposabljanje odraslih ter diplomantskim izobraževanjem/specializacijo za odrasle.
- V tesnem sodelovanju s podjetji in javno upravo omogočiti razvoj prenosljivih znanj in spretnosti iz akademskih krogov v industriji, in sicer z učinkovitim pridobivanjem s strani učečih se v industriji.
- Povečati udeležbo žensk na tehnoloških področjih, in sicer v IKT na splošno in zlasti v umetni inteligenci, s čimer se poveča potencial človeškega kapitala.
Digitalna vključenost in izobraževanje za vse sta bistvena elementa razvoja umetne inteligence. V strategiji so določeni cilji in opisane glavne dejavnosti za izobraževanje na področju digitalne preobrazbe in izvajanja umetne inteligence v izobraževalnem procesu, ki vključujejo nacionalne deležnike (učitelje IKT, ravnatelje šol, vladne uradnike, akademike in zainteresirane organizacije zasebnega sektorja) in mednarodne strokovnjake.
Časovnica/časovni načrt
Objavljeno leta 2019. Ukrepi za obdobje 2019–2030.
Proračun
Nacionalna strategija za umetno inteligenco „AI Portugal 2030“ se financira iz portugalskega državnega proračuna s prispevkom iz sredstev EU.
Sodelovanje deležnikov
Za usklajevanje delovne skupine in nacionalne strategije za umetno inteligenco je odgovoren INCoDe.2030. Glavni deležniki so raziskovalni in razvojni centri, visokošolske ustanove, ministrstvo za izobraževanje in druge ustrezne organizacije, vključno z IEFP, IAPMEI, INA, CCDI in občinami. Strategijo spremlja odbor, ki ga usklajuje FCT (Fundação para a Ciência e Tecnologia).
Sodelovanje deležnikov
Za usklajevanje delovne skupine in nacionalne strategije za umetno inteligenco je odgovoren INCoDe.2030. Glavni deležniki so raziskovalni in razvojni centri, visokošolske ustanove, ministrstvo za izobraževanje in druge ustrezne organizacije, vključno z IEFP, IAPMEI, INA, CCDI in občinami. Strategijo spremlja odbor, ki ga usklajuje FCT (Fundação para a Ciência e Tecnologia).